Blog

Home  /  Marketing   /  Miért félünk a szegmentációtól?
2

Miért félünk a szegmentációtól?

“Nekem mindenki a célcsoportom.” Ha ez igaz is (szinte soha nem igaz, hiszen például nem mindenki szeretne kutyabarát étterem lenne, stb.), akkor sem kommunikálhatunk mindenkihez ugyanazokkal az “érvekkel”.

Hiszen más kelti fel a figyelmét egy kisgyermekes anyukának, és más a kapkodva menüző menedzsernek.

A piac soha nem egy homogén közösség, hanem minden esetben különböző fogyasztói csoportok összessége. Mikroszegmentálásnak azt nevezzük, amikor ezt a piacot megpróbáljuk a lehető legszűkebb réspiacokra felbontani úgy, hogy egyes csoportokba adott esetben akár csak pár ezer ember tartozzon. Ezek az emberek azonban nagyon egyforma tulajdonságokkal rendelkeznek, nem csak annyi a közös bennük, hogy például egykorúak, hanem messzemenőkig azonos tulajdonságokkal rendelkeznek: akár földrajzi elhelyezkedésben, érdeklődési körben, problématudatban, demográfiai adatokban, stb. Minél több közös tulajdonsága van egy-egy ilyen csoportnak annál jobb, személyre szabott üzenetet lehet a részükre kitalálni, és ők annál inkább a magukénak fogják érezni a célzott hirdetés kreatívját – és ezáltal az éttermed szolgáltatását is.

Na de miért félünk ettől?

A legtöbben attól tartanak, hogy ha leszűkítik a  piacukat, a megszólított embereket,  akkor kevesebb megkeresés fog érkezni hozzájuk. Miért hiszik ezt? Azért mert továbbra is a nagy számok törvényében gondolkodnak. Azaz: ha kisebb az a nagy szám, akkor az a pár tized százalékos célteljesülési arány is logikusan kisebb lesz.

Csakhogy! Azzal nem számolnak, hogy az így kivitelezett kommunikáció sokkal-sokkal hatékonyabb lesz! A mesterlövész technikákkal nem egy “célcsoportot célzunk meg”, hanem egyes “célembereket”! Így viszont az üzenet sokkal hatásosabb, sokkal ütősebb, tehát közel sem pár tized százalékos sikerrel kell számolni, hanem jellemzően ezek sokszorosával.

Összefoglalva: Döntéshozóként szörnyen nehéz azt mondani: nem akarok mindenkinek eladni. Mert az általános elképzelés az, hogy egy nagy tortából akar mindenki egy kis szeletet megszerezni. A célcsoport szűkítés pedig azt képviseli, hogy egy kisebb tortából akarunk egy nagyobb szeletet elhozni. De a szemléletváltás megéri, mert azáltal, hogy szűkíted a célcsoportod, már nem kell általánosságban beszélned, így leendő vendáged azt fogja érezni, hogy neki teremtett téged a sors.

 

A bejegyzés alapjául szolgált.